آموزش جامع قرآن کریم

مؤسسه فرهنگی قرآنی مشتاق

۴ . جاودانگى‏

یکى از برجسته ‏ترین نکاتى که در احادیث پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام در تبیین جایگاه قرآن در اسلام مورد تأکید قرار گرفته ، تداوم حیات و جاودانگى این کتاب آسمانى است .

در حدیثى از امام باقر علیه السلام آمده است :

إنَّ القُرآنَ حَىٌّ لا یَموتُ ، وَ الآیَةَ حَیَّةٌ لا تَموتُ ، فَلَو کانَتِ الآیَةُ إذا نَزَلَت فِى الأَقوامِ ماتوا ماتَتِ الآیَةُ ، لَماتَ القُرآنُ ، و لکِن هِىَ جارِیَةٌ فِى الباقینَ کَما جَرَت فِى الماضینَ .

قرآن، زنده است و نمی میرد، و آیه‏[هاى آن‏] نیز زنده اند و نمی میرند ؛ زیرا اگر آیه‏ اى که در باره اقوامى نازل شده است ، با مُردن آنها میمُرد، قرآن نیز مُرده بود ؛ لکن قرآن ، در میان آیندگان ، جارى است ، همچنان که در میان گذشتگان ، جارى بود .

همچنین از امام صادق علیه السلام گزارش شده است که :

إنَّ القُرآنَ حَىٌّ لَم یَمُت ، وَ إنَّهُ یَجرى کَما یَجرِى اللَّیلُ وَ النَّهارُ ، وَ کَما تَجرِى الشَّمسُ وَ القَمَرُ ، وَ یَجرى عَلى‏ آخِرِنا کَما یَجرى عَلى‏ أوَّلِنا . 

قرآن ، زنده است و نمیمیرد و هماره [در همه زمان‏ها] جارى است ، چنان که شب و روز ، و خورشید و ماه ، در جریان اند، و همچنان که بر اوّلین کسانِ ما جارى بوده ، بر آخرین کسان ما نیز جارى است.

این سخن ، بدین معناست که معارفى که قرآن در زمینه جهان‏شناسى و انسان‏شناسى ارائه مى‏کند و برنامه‏ هایى که براى سعادت انسان دارد ، منطبق با معیارهاى عقلى و علمى و نیازهاى فطرى انسانهاست و از این رو، اختصاص به زمان خاصى ندارد؛ بلکه در طول زمان، زنده و جاوید است .

۵ . طراوت‏

ممکن است چیزى ، سال‏ها زنده بماند، ولى در طول زمان، کهنه و فرسوده شود و تازگى و شادابى خود را از دست بدهد ؛ اما قرآن ، علاوه بر این که همیشه زنده است ، هیچ‏گاه کهنه و فرسوده نمى‏شود ؛ بلکه همواره نو و باطراوت است ،

چنان که در حدیثى از پیامبر صلى اللَّه علیه و آله آمده است :

کَلامُ اللَّهِ جَدیدٌ غَضٌّ طَرِىٌّ .

کلام خدا، همواره نو و تازه و با طراوت است.

در روایتى دیگر آمده است که شخصى از امام صادق علیه السلام پرسید :

ما بالُ القُرآنِ لا یَزدادُ عِندَ النَّشرِ وَ الدِّراسَةِ إلّا غَضاضَةً؟

چرا قرآن ، هر چه بیشتر منتشر و مطالعه مى‏شود ، بر تازگى و طراوت آن ، افزوده می‏شود؟

امام علیه السلام در پاسخ او فرمود :

لِأَنَّ اللَّهَ لَم یُنزِلهُ لِزَمانٍ دونَ زَمانٍ ، و لا لِناسٍ دونَ ناسٍ ، فَهُو فى کُلِّ زَمانٍ جَدیدٌ ، وعِندَ کُلِّ قَومٍ غَضٌّ ، إلى‏ یَومِ القِیامَةِ .

چون خداوند ، آن را براى زمانى خاص و مردمى خاص ، فرو نفرستاده است. به همین دلیل، قرآن ، در هر زمانى ، نو، و براى هر مردمى ، تا روز قیامت، تازه است .

این ویژگى، حاکى از آن است که معارف قرآن ، لایه‏هاى عمیق و متعدّدى دارند که در مقاطع مختلف تاریخ، کشف مى‏شوند و مورد بهره‏بردارى قرار مى‏گیرند. البته هر کسى ، قادر به کشف معارف عمیق و حقایق دقیق قرآن نیست؛ بلکه تنها کسانى از این توانایى برخوردارند که از نظر علمى و عملى، شایستگى‏هاى لازم را داشته باشند .

این متن از مجموعه کتاب های شناخت نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث نوشته آیت الله محمدی ری شهری برداشت شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی