آموزش جامع قرآن کریم

مؤسسه فرهنگی قرآنی مشتاق

۶. داشتن بُطون و لایه‏ هاى معنایى‏

قرآن، به سان متنِ دست‏نوشته آدمى نیست که هر چه قدر عمیق باشد، باز هم بتوان به عمق و کُنه آن رسید. قرآن، سخن خداوند حکیمِ دانا و بى‏نهایت است که عالَم و آدم را آفرید و از اعماق وجود هستى، آگاه است. حقیقت و اعتبار، دست اوست . ذهن و عین، در اختیار اوست. مکتوب و مخلوق، ازآن اوست. خداوند، بر پایه این حکمت و دانایى، کتابش را چنان منظّم ساخته که جز او و آن که او بخواهد، کسى نمیتواند به کنه آن برسد. این، همان چیزى است که از آن به «بطون قرآن» یا «لایه‏ هاى معنایى قرآن» و نیز «حقایق قرآنى» یاد میشود .

در حدیثى از امام باقر علیه السلام آمده است :

إنَّ لِلقُرآنِ بَطناً ، وَ لِلبَطنِ بطناً . 

قرآن ، باطنى دارد و باطن آن هم باطنى دارد .

و در حدیثى از پیامبر صلى اللَّه علیه و آله نقل شده که فرمود :

إنَّ لِلقُرآنِ ظَهراً وَ بَطناً ، وَ لِبَطنِهِ بَطنٌ إلى‏ سَبعَةِ أبطُنٍ . 

قرآن ، ظاهرى دارد و باطنى، و باطن آن هم باطنى دارد ، تا هفت بطن (لایه درونى) .

این حدیث از امام على علیه السلام نیز به لایه‏ ها و بطون معنایى قرآن اشاره دارد :

إنَّ کِتابَ اللَّهِ عَلى‏ أربَعَةِ أشیاءَ: عَلَى العِبارَةِ، وَ الإِشارَةِ، وَ اللَّطائِفِ، وَ الحَقائِقِ؛ فَالعِبارَةُ لِلعَوامِّ، وَ الإِشارَةُ لِلخَواصِّ، وَ اللَّطائِفُ لِلأَولِیاءِ، وَ الحَقائِقُ لِلأَنبِیاءِ . 

همانا کتاب خدا، بر چهار چیز [، قابل تقسیم‏] است : بر عبارت ، اشارت ، لطایف و حقایق . عبارت ، براى عوام است ، اشارت براى خواص ، لطایف براى اولیا ، و حقایق براى انبیا .

این متن از مجموعه کتاب های شناخت نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث نوشته آیت الله محمدی ری شهری برداشت شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی