آموزش جامع قرآن کریم

مؤسسه فرهنگی قرآنی مشتاق

مهجوریّت قرآن‏

اما این درد را به کجا باید برد که کتابى با این ویژگیهاى بى نظیر، نه در گستره جوامع اسلامى و نه حتّى در میان ما و در حوزه‏ هاى علمیه ، آن گونه که شاید و باید، مورد توجه و بهره بردارى نیست .

آیة اللَّه بهجت رحمه اللَّه علیه از امام خمینى قدس سرّه نقل کرده‏اند که مرحوم آیة اللَّه حاج شیخ عبدالکریم حائرى فرموده است :

عامّه ، عترت را کنار گذاشتند و خاصّه، قرآن را!

چنین است که در قیامت، آورنده و ابلاغ کننده قرآن، به فرستنده آن، بدین‏سان، گله میکند :

وَقَالَ الرَّسُولُ یَرَبِ‏ّ إِنَّ قَوْمِى اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْءَانَ مَهْجُورًا ؛

و پیامبر [ خدا ] گفت: پروردگارا! قوم من این قرآن را رها کردند .

البته در ایران، پس از پیروزى انقلاب اسلامى ، اقدامات فراوانى به منظور وارد کردن قرآن به صحنه زندگى صورت گرفته است؛ ولى بى تردید، تا رسیدن به نقطه مطلوب و پایان دادن به مهجوریّت این کتاب آسمانى، فاصله بسیار است .

شناخت قرآن‏

نخستین گام در راه پایان دادن به مهجوریّت قرآن ، شناخت درست و همه جانبه این کیمیاى هدایت و سعادت است . بدیهى است جامعه به طور عام ، و مراکز علمى و پژوهشى به طور خاص ، تا با کتاب الهى و آثار و برکات آن در عرصه‏ هاى فردى و اجتماعى و مادى و معنوى آشنا نباشند ، در صدد بهره‏ گیرى از آن بر نخواهند آمد . این نکته به قدرى اهمیت دارد که امام خمینى قدس سرّه براى توجه دادن به آن، چنین می‏فرماید :


از تمامى علماى اعلام و فرزندان قرآن و دانشمندان ارجمند، تقاضا دارم که از کتاب مقدّسى که(تِبْیَنًا لِّکُلِ‏ّ شَىْ‏ءٍ)  است و صادر از مقام جمع الهى به قلب نور اوّل و ظهور جمع الجمع تابیده است ، غفلت نفرمایند . این کتاب آسمانى - الهى که صورت عینى و کتبى جمیع اسما و صفات و آیات و بینات است و از مقامات غیبى آن، دست ما کوتاه است و جز وجود اقدس جامع «مَن خُوطِبَ بِه»  از اسرار آن،کسى آگاه نیست و به برکت آن ذات مقدّس و به تعلیم او، خُلَّص اولیاى عظام، دریافت آن نموده ‏اند و به برکت مجاهدات و ریاضت‏هاى قلبیه ، خُلَّص اهل معرفت به پرتوى از آن، به قدر استعداد و مراتب سیر، بهره‏مند شده‏ اند و اکنون صورت کتبى آن ، که به لسان وحى، بعد از نزول از مراحل و مراتب ، بى کم و کاست و بدون یک حرف کم و زیاد به دست ما افتاده است ، خداى نخواسته مباد که مهجور شود و گر چه ابعاد مختلفه آن و در هر بعد، مراحل و مراتب آن، از دسترس بشر عادى دور است، لکن به اندازه علم و معرفت و استعدادهاى اهل معرفت و تحقیق در رشته‏هاى مختلف ، به بیان‏ها و زبان‏هاى متفاوتِ نزدیک به فهم، از این خزینه لایتناهاى عرفان الهى و بحر موّاج کشف محمدى صلى اللَّه علیه و آله بهره‏هایى بردارند و به دیگران بدهند و اهل فلسفه و برهان، با بررسى رموزى که خاصّ این کتاب الهى است و با اشارات، از آن مسائل عمیقْ گذشته ، براهین فلسفه الهى را کشف و حل کرده ، در دسترس اهلش قرار دهند ، و وارستگان صاحب آداب قلبى و مراقبات باطنى، رشحه و جرعه‏اى از آنچه قلب عوالم  از «ادَّبَنى رَبِّى»  دریافت فرموده ، براى تشنگان این کوثر به هدیه آورند و آنان را مؤدب به آداب اللَّه تا حدّ مَیسور نمایند ، و متقّیانِ تشنه هدایت، بارقه‏اى از آنچه به نور تقوا از این سرچشمه جوشانِ (هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ)  هدایت یافته ‏اند ، براى عاشقان سوخته هدایت اللَّه به ارمغان آورند ، و بالاخره هر طایفه‏اى از علماى اعلام و دانشمندان معظّم، به بُعدى از ابعاد الهى این کتاب مقدّس، دامن به کمر زده و قلم به دست گرفته و آرزوى عاشقان قرآن را برآورند و در ابعاد سیاسى ، اجتماعى ، اقتصادى ، نظامى ، فرهنگى و جنگ و صلح قرآن، وقتْ صرف فرمایند ... . هان، اى حوزه‏هاى علمیه و دانشگاه‏هاى اهل تحقیق! به پاخیزید و قرآن کریم را از شرّ جاهلان متنسِّک و عالمان متهتّک  که از روى علم و عمد، به قرآن و اسلام، تاخته‏[اند] و مى‏تازند، نجات دهید و این جانب، از روى جِد ، نه تعارف معمولى ، مى‏گویم از عمر به باد رفته خود در راه اشتباه و جهالت، تأسف دارم . و شما اى فرزندان برومند اسلام! حوزه‏ ها و دانشگاه‏ها را از توجه به شئونات قرآن و ابعاد بسیار مختلف آن، بیدار کنید . تدریس قرآن در هر رشته‏اى از آن را مَحطّ نظر  و مقصد اعلاى خود قرار دهید . مبادا خداى ناخواسته در آخر عمر - که ضعف پیرى بر شما هجوم کرد - ، از کرده‏ها پشیمان و تأسف بر ایام جوانى بخورید، همچون نویسنده . شایان ذکر است که مشابه آنچه در پایان فرمایش امام خمینى قدس سرّه آمده ، در سخنان دیگر بزرگان (مانند : فیض کاشانى و ملا صدرا) نیز به گونه‏ اى دیگر، مطرح شده است .

تأمّل در این سخنان هشدار دهنده و تنبّه‏ آفرین ، ایجاب می‏کند که فضلاى جوانِ حوزه ‏هاى علمیّه ، در آغاز زندگىِ علمى خود ، قبل از هر چیز با جایگاه قرآن کریم در عرصه‏ هاى معارف اعتقادى ، اخلاقى و عملى آشنا باشند ، که اگر چنین آگاهى‏اى براى آنان پدید آمد ، با همه توان تلاش خواهند کرد تا از انوارِ اسرار این کتاب آسمانى بهره‏مند شوند و دیگران را نیز برخوردار نمایند و بدین سان در اواخر عمر ، بر گذشته خود ، افسوس نخواهند خورد ، و البتّه براى آگاهى با جایگاه این کتاب آسمانى در عرصه حقایق هستى و معارف دینى ، باید به سراغ بهترین قرآن‏شناس رفت.

بهترین قرآن‏ شناس‏

تردیدى نیست که بهترین قرآن‏ شناس ، فرستنده قرآن - یعنى خداوند منّان - است ، و پس از او ، پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله و اهل بیتِ آن بزرگوار علیهم السلام ؛ زیرا شناخت آنان بر اساس حدس و گمان نیست؛ بلکه بر پایه وحى و الهام الهى است . بنابر این ، آنچه قرآن در توصیف خود بیان کرده ، و آنچه پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام در تعریف این کتاب آسمانى فرموده ‏اند ، بهترین و متقن‏ ترین سند قرآن‏ شناسى است .

این متن از مجموعه کتاب های شناخت نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث نوشته آیت الله محمدی ری شهری برداشت شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی