رحمت
قرآن
هُدًى وَ رَحْمَةً لِّلْمُحْسِنِینَ (لقمان: ۳ )
[قرآن،] رهنمون و رحمت براى نیکوکاران است
وَ إِنَّهُ لَهُدًى وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ (النمل: ۷۷ )
و قرآن ، رهنمون و رحمت براى مؤمنان است
هَذَا بَصَائِرُ لِلنَّاسِ وَ هُدًى وَ رَحْمَةٌ لِّقَوْمٍ یُوقِنُونَ (الجاثیة: ۲۰ )
این ، بینایى هایى براى مردم ، و رهنمون و رحمت است براى گروهى که یقین دارند
هَذَا بَصَائِرُ مِن رَّبِّکُمْ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ (الأعراف: ۲۰۳ )
این ، بینایىهایى از جانب پروردگارتان ، و رهنمون و رحمت است براى گروهى که ایمان مى آورند
وَلَقَدْ جِئْنَهُم بِکِتَبٍ فَصَّلْنَهُ عَلَى عِلْمٍ هُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ (الأعراف: ۵۲ )
و ما براى ایشان ، کتابى آوردیم که آن را از روى دانش ، روشن [ و شیوا ]ساخته ایم ، و براى گروهى که ایمان مى آورند، رهنمون و رحمت است
حدیث
الإمام علیّ علیه السلام :إنَّ القُرآنَ حَقٌّ ونورٌ وهُدىً ورَحمَةٌ وشِفاءٌ لِلمُؤمِنینَ
امام على علیه السلام :همانا قرآن ، درستى و روشنایى و رهنمون و رحمت است و براى مؤمنان ، شفاست .
روح
وَ کَذَ لِکَ أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ رُوحًا مِّنْ أَمْرِنَا مَا کُنتَ تَدْرِى مَا الْکِتَبُ وَ لَا الْإِیمَنُ وَ لَکِن جَعَلْنَهُ نُورًا نَّهْدِى بِهِ مَن نَّشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا وَ إِنَّکَ لَتَهْدِى إِلَى صِرَ طٍ مُّسْتَقِیمٍ (الشورى: ۵۲ )
و این گونه ، روحى را از امر خود ، به تو وحى نمودیم . تو نه مىدانستى کتاب چیست و نه ایمان [کدام است؟] ؛ ولى آن را نورى گردانیدیم که با آن به هر کس از بندگان خود که بخواهیم ، راه را مىنماییم ، و به راستى که تو به خوبى به راه راست، هدایت مى کنى
مبارک (خجسته)
قرآن
وَهَذَا کِتَبٌ أَنزَلْنَهُ مُبَارَکٌ مُّصَدِّقُ الَّذِى بَیْنَ یَدَیْهِ (الأنعام: ۹۲ )
و این ، کتابى است که آن را فرو فرستادیم . خجسته است و تصدیق کننده کتابهاى [آسمانىِ] پیش از خود
وَهَذَا کِتَبٌ أَنزَلْنَهُ مُبَارَکٌ فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُواْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ (الأنعام: ۱۵۵ )
و این ، خجسته کتابى است که ما آن را فرو فرستادیم . پس ، از آن پیروى کنید و پرهیزگارى نمایید. باشد که مورد رحمت قرار گیرید
کِتَبٌ أَنزَلْنَهُ إِلَیْکَ مُبَرَکٌ لِّیَدَّبَّرُواْ ءَایَتِهِ وَ لِیَتَذَکَّرَ أُوْلُواْ الْأَلْبَبِ (ص : ۲۹ )
[این] کتابى خجسته است که آن را به سوى تو ، فرو فرستادیم تا در آیات آن بیندیشند و خردمندان ، پند گیرند
حدیث
رسول اللَّه صلى اللَّه علیه و آله :عَلَیکُم بِالقُرآنِ فَإِنَّهُ الشِّفاءُ النّافِعُ ، وَالدَّواءُ المُبارَکُ ، وعِصمَةٌ لِمَن تَمَسَّکَ بِهِ ، ونَجاةٌ لِمَنِ اتَّبَعَهُ.
پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله :به قرآن ، چنگ زنید ؛ چرا که شفابخشى سودمند و دارویى خجسته است ، و نگهدار کسى است که بدان چنگ زند ، و نجاتبخشِ کسى است که از آن ، پیروى کند
مجید (شکوهمند)
ق وَ الْقُرْءَانِ الْمَجِیدِ (ق: ۱ )
قاف ! سوگند به قرآن شکوهمند
بَلْ هُوَ قُرْءَانٌ مَّجِیدٌ (البروج: ۲۱ )
قاف ! سوگند به قرآن شکوهمند
کریم (گرامى)
إِنَّهُ لَقُرْءَانٌ کَرِیمٌ (الواقعة: ۷۷ )
این [کتاب] ، قطعاً قرآنى گرامى است
شفا (درمان)
قرآن
وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَ لَا یَزِیدُ الظَّلِمِینَ إِلَّا خَسَارًا (الإسراء: ۸۲ )
و ما از قرآن ، آنچه را که براى مؤمنان ، شفا و رحمت است ، فرو مىفرستیم ؛ ولى جز بر زیان ستمگران نمى افزاید
یَأَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْکُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَشِفَاءٌ لِّمَا فِى الصُّدُورِ وَ هُدًى وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ (یونس: ۵۷ )
اى مردم ! براى شما از جانب پروردگارتان ، اندرزى ، و براى آنچه در سینههاست ، درمانى، و براى مؤمنان ، رهنمون و رحمت آمده است
وَ لَوْ جَعَلْنَهُ قُرْءَانًا أَعْجَمِیًّا لَّقَالُواْ لَوْلَا فُصِّلَتْ ءَایَتُهُ ءَاعْجَمِىٌّ وَ عَرَبِىٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذِینَ ءَامَنُواْ هُدًى وَ شِفَاءٌ (فصّلت: ۴۴ )
و اگر [این کتاب را] قرآنى غیر عربى گردانیده بودیم ، قطعاً مىگفتند : «چرا آیههاى آن ، روشن بیان نشده است ؟ [کتابى] غیر عربى و [مخاطب آن ، مردم] عربزبان ؟». بگو : این ، براى کسانى که ایمان آوردهاند ، رهنمون و درمان است
حدیث
رسول اللَّه صلى اللَّه علیه و آله :إنَّ هذَا القُرآنَ حَبلُ اللَّهِ ، والنّورُ المُبینُ ، وَالشِّفاءُ النّافِعُ... اُتلوهُ ؛ فَإِنَّ اللَّهَ یُؤجِرُکُم عَلى تِلاوَتِهِ کُلَّ حَرفٍ عَشرَ حَسَناتٍ.
پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله :این قرآن ، ریسمان خدا ، نور روشنگر و درمانى سودمند است ... .
آن را بخوانید ؛ زیرا خداوند براى تلاوت هر حرف آن ، ده پاداش به شما عطا مى کند .
عنه صلى اللَّه علیه و آله :إنَّ هذَا القُرآنَ هُوَ النّورُ المُبینُ... وَالشِّفاءُ الأَشفى... مَنِ استَشفى بِهِ شَفاهُ اللَّهُ
پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله :این قرآن ، نور روشنگر ... و شفابخشترین درمان است ... . هر که از آن بهبود جوید ، خداوند او را بهبود مى بخشد
الإمام علیّ علیه السلام :إنَّ القُرآنَ حَقٌّ ونورٌ وهُدىً ورَحمَةٌ وشِفاءٌ لِلمُؤمِنینَ
امام على علیه السلام :قرآن ، حقیقت و روشنایى و رهنمون و رحمت و درمان براى مؤمنان است
عنه علیه السلام :عَلَیکُم بِکِتابِ اللَّهِ فَإِنَّهُ الحَبلُ المَتینُ ، وَالنّورُ المُبینُ ، وَالشِّفاءُ النّافِعُ
امام على علیه السلام :به کتاب خدا چنگ در زنید ؛ چرا که ریسمان استوار ، نور روشنگر و درمانى سودمند است
عنه علیه السلام :تَعَلَّمُوا القُرآنَ فَإِنَّهُ أحسَنُ الحَدیثِ ، وتَفَقَّهوا فیهِ فَإِنَّهُ رَبیعُ القُلوبِ ، وَاستَشفوا بِنورِهِ فَإِنَّهُ شِفاءُ الصُّدورِ
امام على علیه السلام :قرآن بیاموزید ؛ چرا که نیکوترین سخن است ، و در آن اندیشه کنید؛ چرا که بهار دلهاست ، و از نورش درمان بجویید ؛ چرا که درمان سینه هاست .
عنه علیه السلام :اِعلَموا أنَّهُ لَیسَ عَلى أحَدٍ بَعدَ القُرآنِ مِن فاقَةٍ ، ولا لِأَحَدٍ قَبلَ القُرآنِ مِن غِنىً ، فَاستَشفوهُ مِن أدوائِکُم ، وَاستَعینوا بِهِ عَلى لَأوائِکُم۵، فَإِنَّ فیهِ شِفاءً مِن أکبَرِ الدّاءِ ؛ وهُوَ الکُفرُ وَالنِّفاقُ وَالغَیُّ وَالضَّلالُ
امام على علیه السلام :بدانید که هیچ کس پس از [آموختن] قرآن ، نیازمندىاى ندارد و هیچ کس ، پیش از [آموختن ]قرآن ، بىنیاز نیست . پس بهبود دردهاى خود را از آن بخواهید و در سختىهایتان ، از آن کمک بجویید ؛ زیرا در قرآن ، درمان بزرگترین دردهاست و آن ، درد کفر و نفاق و انحراف و گمراهى است .
الإمام الحسن علیه السلام :إنَّ هذَا القُرآنَ فیهِ مَصابیحُ النّورِ وشِفاءُ الصُّدورِ
امام حسن علیه السلام :در این قرآن ، چراغهاى نور و درمان [ بیمارىهاى ]سینه هاست .
الإمام الصادق عن آبائه علیهم السلام :شَکا رَجُلٌ إلَى النَّبِیِّ صلى اللَّه علیه و آله وَجَعاً فی صَدرِهِ ، فَقالَ صلى اللَّه علیه و آله: اِستَشفِ بِالقُرآنِ ، فَإِنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ یَقولُ:( وَشِفَاءٌ لِّمَا فِى الصُّدُورِ )
امام صادق علیه السلام ( - به نقل از پدرانش علیهم السلام - ):
مردى از دردى که در سینه داشت ، به پیامبر صلى اللَّه علیه و آله شکایت کرد . ایشان فرمود : «از قرآن ، درمان بجوى ؛ چرا که خداوند عزّ وجلّ مىفرماید :(و درمانى است براى آنچه در سینههاست) »
عهد اللَّه (سفارش خدا)
الإمام الصادق علیه السلام :القُرآنُ عَهدُ اللَّهِ إلى خَلقِهِ ، فَقَد یَنبَغی لِلمَرءِ المُسلِمِ أن یَنظُرَ فی عَهدِهِ ، وأن یَقرَأَ مِنهُ فی کُلِّ یَومٍ خَمسینَ آیَةً
امام صادق علیه السلام :قرآن ، سفارش خدا به آفریدگان خویش است. پس سزاوار است انسان مسلمان ، در سفارش او بنگرد و روزى پنجاه آیه از آن را بخواند .
فاطمة علیها السلام ( مِن خُطبَتِها فی شَأنِ فَدَکَ - ): للَّهِِ فیکُم عَهدٌ قَدَّمَهُ إلَیکُم .
فاطمه علیها السلام ( - از سخنان ایشان در باره فدک - ):براى خداوند در میان شما ، سفارشى است که شما را به آن ، توصیه کرده است .
مأدُبة اللَّه (سفره میهمانى خدا)
رسول اللَّه صلى اللَّه علیه و آله :إنَّ هذَا القُرآنَ مَأدُبَةُ اللَّهِ ، فَتَعَلَّموا مِن مَأدُبَتِهِ مَا استَطَعتُم.
پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله :این قرآن ، سفره مهمانى خداست . پس تا مىتوانید ، از سفره مهمانى او ، فرا گیرید
شافعِ مُشَفَّع (میانجىِ مقبول)
رسول اللَّه صلى اللَّه علیه و آله :القُرآنُ شافِعٌ مُشَفَّعٌ ، وماحِلٌ۱مُصَدَّقٌ ، فَمَن شَفَعَ لَهُ القُرآنُ شُفِّعَ ، ومَن مَحَلَ بِهِ القُرآنُ صُدِّقَ.
پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله :قرآن ، میانجىاى است که میانجیگرىاش ، پذیرفته مىشود ، و شکایت کنندهاى است که ادّعایش ، تصدیق مىشود . بنا بر این ، هر که قرآن برایش میانجیگرى کند ، میانجیگرىاش پذیرفته مىشود ، و هر که قرآن از او شکایت کند ، ادّعایش تصدیق مى گردد .
شکایت کننده تصدیق شونده
رسول اللَّه صلى اللَّه علیه و آله :إذَا التَبَسَت عَلَیکُمُ الفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیلِ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بِالقُرآنِ ، فَإِنَّهُ شافِعٌ مُشَفَّعٌ وماحِلٌ مُصَدَّقٌ.
پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله :هر گاه فتنهها همچون پارههاى شب تار ، شما را فرو پوشاند، به قرآن روى آورید ؛ زیرا قرآن ، میانجىاى است که میانجیگرىاش پذیرفته است و شکایت کننده اى است که ادّعایش تأیید مى شود .
عنه صلى اللَّه علیه و آله :القُرآنُ شافِعٌ مُشَفَّعٌ ، وماحِلٌ مُصَدَّقٌ ، مَن جَعَلَهُ أمامَهُ قادَهُ إلَى الجَنَّةِ ، ومَن جَعَلَهُ خَلفَهُ ساقَهُ إلَى النّارِ
پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله :قرآن ، میانجىاى است که میانجیگرىاش پذیرفته مىشود ، و شکایت کنندهاى است که ادّعایش تصدیق مىشود . هر که آن را فراپیشِ خود قرار دهد ، او را به سوى بهشت مى کشانَد ، و هر که آن را پشت سرش قرار دهد ، او را به سوى دوزخ ، سوق مى دهد .
مِنهاج واضح (راهِ نمایان)
الإمام علیّ علیه السلام :اِبتَعَثَهُ بِالنّورِ المُضیءِ ، وَالبُرهانِ الجَلِیِّ ، وَالمِنهاجِ البادی ، وَالکِتابِ الهادی
امام على علیه السلام :[خداوند،] او (پیامبر صلى اللَّه علیه و آله) را با نور تابان و برهان روشن و راهِ نمایان و کتاب راهنما فرستاد .
کتاب ناطق (کتابِ گویا) صامت ناطق (خاموشِ گویا) ، ناطق (گویا)
الإمام علیّ علیه السلام :إنَّ اللَّهَ بَعَثَ رَسولاً هادِیاً بِکِتابٍ ناطِقٍ وأمرٍ قائِمٍ ، لا یَهلِکُ عَنهُ إلّا هالِکٌ
امام على علیه السلام :خداوند ، پیامبرى راهنما با کتابى گویا و راهى راست فرستاد که از آن [کتاب و راه، منحرف و] هلاک نمىشود ، مگر کسى که هلاک شدنى است
عنه علیه السلام :القُرآنُ آمِرٌ زاجِرٌ ، وصامِتٌ ناطِقٌ ، حُجَّةُ اللَّهِ عَلى خَلقِهِ ، أخَذَ عَلَیهِ میثاقَهُم وَارتَهَنَ عَلَیهِم أنفُسَهُم
امام على علیه السلام :قرآن ، فرمان دهندهاى باز دارنده ، خاموشى گویا و حجّت خدا بر خلق اوست. [خدا ]از آنان در باره [ عمل به] آن ، پیمان گرفت و جانشان را گروگانِ آن قرار داد .
عنه علیه السلام :کِتابُ اللَّهِ بَینَ أظهُرِکُم ، ناطِقٌ لا یَعیا لِسانُهُ ، وبَیتٌ لا تُهدَمُ أرکانُهُ
.امام على علیه السلام :کتاب خدا ، در میان شماست . گویایى است که زبانش [از گفتن، ]خسته نمى شود ، و خانه اى است که پایه هایش فرو نمى ریزد .
دلیل (راهنما)
رسول اللَّه صلى اللَّه علیه و آله :إذَا التَبَسَت عَلَیکُمُ الفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیلِ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بِالقُرآنِ... وهُوَ الدَّلیلُ یَدُلُّ عَلى خَیرِ سَبیلٍ
پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله :هر گاه فتنه ها چون سیاهى هاى شب تار ، شما را در میان گرفتند، به قرآن چنگ زنید... و قرآن ، راهنمایى است که به بهترین راه مى بَرَد .
الإمام علیّ علیه السلام :أیُّهَا النّاسُ ، إنَّهُ مَنِ استَنصَحَ اللَّهَ وُفِّقَ ، ومَنِ اتَّخَذَ قَولَهُ دَلیلاً هُدِیَ لِلَّتی هِیَ أقوَمُ.
امام على علیه السلام :اى مردم ! هر که از خدا راهنمایى بخواهد ، کامیاب مىشود ، و هر که سخن او را راهنماى خویش گیرد ، به درستترین راه ، راهنمایى مى شود .
هادى (هدایت کننده)
الإمام علیّ علیه السلام :اِبتَعَثَهُ بِالنّورِ المُضیءِ وَالبُرهانِ الجَلِیِّ ، وَالمِنهاجِ البادی۲، وَالکِتابِ الهادی
امام على علیه السلام :خداوند ، او (پیامبر صلى اللَّه علیه و آله) را با نور تابان و برهان آشکار و راهِ نمایان و کتابِ هدایت کننده فرستاد .
ناصح (خیرخواه)
الإمام علیّ علیه السلام :اِعلَموا أنَّ هذَا القُرآنَ هُوَ النّاصِحُ الَّذی لا یَغُشُّ ، وَالهادِی الَّذی لا یُضِلُّ ، وَالمُحَدِّثُ الَّذی لا یَکذِبُ
امام على علیه السلام :بدانید که این قرآن ، خیرخواهى است که ناراستى [ و خیانت ]نمىکند ، و راهنمایى است که گمراه نمى سازد ، و گوینده اى است که دروغ نمى گوید .
خزائن (گنجینه ها)
الإمام زین العابدین علیه السلام :آیاتُ القُرآنِ خَزائِنُ ، فَکُلَّما فُتِحَت خِزانَةٌ یَنبَغی لَکَ أن تَنظُرَ ما فیها
امام زین العابدین علیه السلام :آیههاى قرآن ، گنجینه اند . بنا بر این ، هر گاه درِ گنجینهاى گشوده شد، سزاوار است که به آنچه در آن است ، بنگرى .
غِنى (ثروت)
رسول اللَّه صلى اللَّه علیه و آله :القُرآنُ غِنىً لا فَقرَ بَعدَهُ ولا غِنى دونَهُ
پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله :قرآن ، ثروتى است که با وجود آن، فقرى نیست و بدون آن ، توانگرى اى نیست .
این متن از مجموعه کتاب های شناخت نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث نوشته آیت الله محمدی ری شهری برداشت شده است.