ذِکر (یاد)، ذو الذکر (یادآور) ، ذکرى (یادآورى) ، تذکره (یاد کردن)
قرآن
ذَ لِکَ نَتْلُوهُ عَلَیْکَ مِنَ الْآیَتِ وَالذِّکْرِ الْحَکِیمِ (آل عمران: ۵۸)
اینها، آیات و ذکر استوارى است که بر تو میخوانیم.
وَ هَذَا ذِکْرٌ مُّبَارَکٌ أَنزَلْنَهُ أَفَأَنتُمْ لَهُ مُنکِرُونَ (الأنبیاء: ۵۰)
و این ، ذکرى است خجسته که آن را فرو فرستادیم . آیا باز هم آن را انکار میکنید؟!
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحَفِظُونَ (الحجر: ۹)
ما خود ، این ذکر را فرو فرستادیم ، و ما خود ، نگهبان آنیم.
إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ وَقُرْءَانٌ مُّبِینٌ (یس: ۶۹)
آن نیست ، مگر یادکردى و قرآنى روشن.
إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَلَمِینَ (ص : ۸۷)
آن نیست ، جز یادکردى براى مردمان.
وَ قَدْ ءَاتَیْنَکَ مِن لَّدُنَّا ذِکْرًا (طه: ۹۹)
و ما از نزد خویش ، به تو ذکر دادیم.
قَدْ أَنزَلَ اللَّهُ إِلَیْکُمْ ذِکْرًا ((الطلاق: ۱۰)
خدا ، ذکرى را به سوى شما فرو فرستاد.
وَ الْقُرْءَانِ ذِى الذِّکْر (ص : ۱)
سوگند به قرآنِ یادآور.
وَ هَذَا ذِکْرٌ مُّبَارَکٌ أَنزَلْنَهُ أَفَأَنتُمْ لَهُ مُنکِرُونَ (الأنبیاء: ۵۰)
این [ کتاب] نیز پندى مبارک است که آن را نازل کردیم ، آیا باز هم آن را انکار میکنید؟
تَبْصِرَةً وَ ذِکْرَى لِکُلِّ عَبْدٍ مُّنِیبٍ (ق : ۸)
قرآن، مایه بینش و یادآورى است براى هر بنده بازگشت کننده.
إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرَى لِلْعَلَمِینَ (الأنعام: ۹۰)
آن نیست ، جز یادآورى براى مردمان.
کِتَبٌ أُنزِلَ إِلَیْکَ فَلَا یَکُن فِى صَدْرِکَ حَرَجٌ مِّنْهُ لِتُنذِرَ بِهِ وَذِکْرَى لِلْمُؤْمِنِینَ (الاعراف : ۲)
کتابى است که به سوى تو فرو فرستاده شده است . پس نباید در سینه تو از ناحیه آن ، تنگىاى باشد ، تا به وسیله آن، هشدار دهى ، و براى مؤمنان ، یادآورى باشد.
أَوَ لَمْ یَکْفِهِمْ أَنَّا أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَبَ یُتْلَى عَلَیْهِمْ إِنَّ فِى ذَ لِکَ لَرَحْمَةً وَ ذِکْرَى لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ (العنکبوت: ۵۱)
آیا ایشان را بس نیست که این کتاب را که براى آنان خوانده مىشود ، بر تو فرو فرستادیم ؟ همانا در آن ، براى مردمى که ایمان دارند ، رحمت و یادکردى است.
کَلَّا إِنَّهُ تَذْکِرَةٌ ( المدثّر: ۵۴ )
چنین نیست [که مىگویند] این [کتاب] ، یادآورى است.
وَ إِنَّهُ لَتَذْکِرَةٌ لِّلْمُتَّقِینَ (الحاقّة: ۴۸)
و آن براى پرهیزگاران، یادآورى است.
إِنَّ هَذِهِ تَذْکِرَةٌ فَمَن شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِیلاً (المزّمّل: ۱۹ ، الإنسان: ۲۹)
قطعاً این [آیات] ، یک یادآورى است . پس هر که میخواهد ، به سوى پروردگار خویش ، راهى در پیش گیرد.
مَا أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْءَانَ لِتَشْقَى * إِلَّا تَذْکِرَةً لِّمَن یَخْشَى (طه: ۲ و ۳)
ما قرآن را بر تو فرو نفرستادیم تا به رنج بیفتى ، جز آن که یادآورى است براى هر که میترسد
حدیث
الإمام علیّ علیه السلام فی خُطبَةٍ لَهُ:
امام على علیه السلام در یکى از سخنرانىهاى ایشان:
وقَد بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ إلَیکُم رَسولاً مِن أنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَؤوفٌ رَحیمٌ ، وأنزَلَ عَلَیهِ کِتاباً عَزیزاً ( لا یأتیهِ الباطِلُ مِن بَینِ یَدَیهِ ولا مِن خَلفِهِ تَنزیلٌ مِن حَکیمٍ حَمیدٍ ) ( قُرآناً عَرَبِیّاً غَیرَ ذی عِوَجٍ لِیُنذِرَ مَن کانَ حَیّاً ویَحِقَّ القَولُ عَلَى الکافِرینَ ) ... وقَد أبلَغَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إلَیکُم بِالوَعدِ ، وفَصَّلَ لَکُمُ القَولَ ، وعَلَّمَکُمُ السُّنَّةَ ، وشَرَحَ لَکُمُ المَناهِجَ لِیُزیحَ العِلَّةَ ، وحَثَّ عَلَى الذِّکرِ ودَلَّ عَلَى النَّجاةِ
خداوند عزّ وجلّ فرستادهاى از خودتان را که بر او دشوار است شما در رنج بیفتید و به [هدایت و اصلاح ]شما ، حریص بوده و نسبت به مؤمنان ، دلسوز و مهربان است، به سوى شما فرستاد . و بر او کتابى استوار فرو فرستاد که(باطل، نه از پیشِ روى آن و نه از پشت سرش ، به سوى آن نمىآید ؛ فرو فرستاده از جانب خدایى فرزانه و ستودنى) ؛ قرآنى عربى ، بى هیچ کژى تا به هر که زنده است ، هشدار دهد و گفتار [خدا ]در باره کافران ، محقّق گردد ... . و خداوند عزّ وجلّ وعده[هایش] را به شما رسانْد و سخن را برایتان بیان فرمود ، و سنّت (راه و رسم زندگى سعادتمندانه) را به شما آموخت و راههاى روشن را به شما نمود تا بیمارى[هاى روحى و اخلاقى] را بزُداید ، و به ذکر [خدا ]تشویق کرد و راه نجات را [به شما] نشان داد .
رسول اللَّه صلى اللَّه علیه و آله فی دُعاءِ الجَوشَنِ :
پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله ( - در «دعاى جوشن» - ) :
یا مَن کِتابُهُ تَذکِرَةٌ لِلمُتَّقینَ
اى کسى که کتابش براى پرهیزگاران ، یادآورى است !
عنه صلى اللَّه علیه و آله
پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله
کِتابُ اللَّهِ... هُوَ الذِّکرُ الحَکیمُ
کتاب خدا ، ... یادکردى حکیمانه است
الإمام علیّ علیه السلام :
امام على علیه السلام :
إنَّ أحسَنَ القَصَصِ وأبلَغَ المَوعِظَةِ وأنفَعَ التَّذَکُّرِ کِتابُ اللَّهِ جَلَّ وعَزَّ.۳( فَسَْلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ )
همانا نیکوترین داستان و رساترین پند و سودمندترین یادآورى، کتاب خداوند عزّ وجلّ است .(پس ، از اهل ذکر بپرسید ، اگر نمیدانید)
الإمام الباقر علیه السلام ( - فی قَولِ اللَّهِ عزّ وجلّ : )
امام باقر علیه السلام ( - در باره این سخن خداوند عزّ وجلّ : )
الذِّکرُ القُرآنُ.( إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ بِالذِّکْرِ لَمَّا جَاءَهُمْ )
ذکر ، همان قرآن است .(کسانى که به ذکر ، چون برایشان آمد ، کافر شدند)
تفسیر القمّی عن أبی الجارود عن الإمام الباقر علیه السلام ( - فی قَولِهِ تَعالى : )
تفسیر القمّى ( - به نقل از ابو جارود ، از امام باقر علیه السلام ، در باره این سخن خداوند عزّ وجلّ : )
عنِی القُرآنَ الَّذی( لَّا یَأْتِیهِ الْبَطِلُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ ) ، قالَ: لا یَأتیهِ الباطِلُ مِن قِبَلِ التَّوراةِ ، ولا مِن قِبَلِ الإِنجیلِ وَالزَّبورِ ، وأمّا (مِنْ خَلْفِهِ) لا یَأتیهِ مِن بَعدِهِ کِتابٌ یُبطِلُهُ. ۶( وَ إِنَّهُ لَذِکْرٌ لَّکَ وَ لِقَوْمِکَ وَ سَوْفَ تُسَْلُونَ )
مقصود [از ذکر] ، قرآن است که(از پیشِ رویش ، باطل به سوى آن نمىآید)، [یعنى ]نه از جانب تورات ، باطل به سوى آن مىآید [و مردود خوانده مىشود] و نه از جانب انجیل و زبور ، و (نه از پشتِ سرش) ، [ یعنى] پس از آن نیز کتابى نمىآید که آن را باطل [و نسخ ]کند .(و آن ، ذکرى است براى تو و براى قومت، و به زودى [در باره آن] پرسیده خواهید شد).
الإمام الصادق علیه السلام ( فی قَولِ اللَّهِ تَبارَکَ وتَعالى : ) الذِّکرُ القُرآنُ
امام صادق علیه السلام (- درباره این سخن خداوند عزّ وجلّ - :) [مراد از ]ذکر، قرآن است .
این متن از مجموعه کتاب های شناخت نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث نوشته آیت الله محمدی ری شهری برداشت شده است.